Przejdź do treści
Wileńska Park • Słupsk

Coraz więcej kilometrów i coraz więcej rowerzystów nad Bałtykiem

 

Trwa budowa kolejnych etapów Velo Baltica. Na początku lipca gotowa ma być ścieżka rowerowa z Dziwnówka do Łukęcina. Oznakowanie zyska również droga z Dziwnowa do Dziwnówka.

– Dzięki tym inwestycjom zostanie domknięty około 25-kilometrowy odcinek nadbałtyckiej trasy, który będzie można wygodnie pokonać nawet na wąskich oponach – zapowiada Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Oczekiwana przez mieszkańców i turystów infrastruktura rowerowa powstaje wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 102 między Dziwnówkiem i Łukęcinem. Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki Dziwnówek – Radawka i Radawka – Łukęcin, czyli łącznie prawie 5 kilometrów trasy. W ramach realizowanych zadań budowlanych wykonane zostało także oznakowanie drogi rowerowej z Dziwnowa do Dziwnówka.

– To kolejne dobre informacje dla miłośników turystyki rowerowej i aktywnego wypoczynku – mówi marszałek Olgierd Geblewicz – Dzięki inwestycjom realizowanym w okolicy Dziwnówka zostanie domknięty atrakcyjny odcinek nadbałtyckiej trasy. W sumie około 25 kilometrów, które będzie można pokonać każdym typem roweru, nawet na bardzo wąskich oponach, po asfaltowej, równej nawierzchni – zauważa marszałek.

Zakończenie prac planowane jest na początku lipca br. Budowana ścieżka rowerowa będzie miała nawierzchnię bitumiczną, co oznacza, że będzie atrakcyjna nie tylko dla miłośników dwóch kółek, ale również rolkarzy. Nowe odcinki uzupełnią infrastrukturę Velo Baltica w gminie Dziwnów. Od kilku lat mieszkańcy i turyści mogą korzystać z szerokiego pieszo-rowerowego traktu z Dziwnowa do Międzywodzia. A w 2022 roku został oddany do użytku ponad 10-kilometrowy odcinek z Wisełki do Międzywodzia (gmina Wolin, gmina Dziwnów).

Liczniki rowerowe nie kłamią

Trasa biegnąca wybrzeżem Bałtyku wzmacnia potencjał turystyczny nie tylko nadmorskich miejscowości, ale całego regionu. Każdego roku Velo Baltica przyciąga setki tysięcy rowerzystów. Potwierdzają to dane z liczników zainstalowanych w kilku punktach, od Świnoujścia po Darłowo. Liczby podsumowujące rok 2022 pokazują, że w niektórych punktach pomiarowych nastąpił kilkunastoprocentowy wzrost natężenia ruchu w porównaniu z 2021 r. I nawet kilkudziesięcioprocentowy skok od czasów przed pandemią COVID-19. Taki progres widać na trasie między Kołobrzegiem a Mielnem. Licznik w Sarbinowie w 2022 roku zliczył 199 875 rowerzystów. Przed pandemią (2019) było 67 715 osób, czyli nastąpił wzrost o 66 procent.

W Rogowie liczba rowerzystów zwiększyła się o 25 procent. W 2019 r. licznik zarejestrował 140 310 cyklistów, a w 2022 roku już 187 190. W Darłowie natężenie ruchu rowerowego zwiększyło się o 20 procent (76 730 rowerzystów w 2019, 95 380 w roku 2022 r.). Tendencja wzrostowa utrzymuje się również w punkcie pomiarowym przy polsko-niemieckiej granicy. W 2019 roku w Świnoujściu zarejestrowano niespełna 754 tysiące rowerzystów, w czasie pandemii nastąpił spadek do 609 tysięcy (2020) i 650 tysięcy (2021), ale w ubiegłym roku liczniki „wyłapały” już 795 483 rowerzystów.

 

Źródło: www.informacje.kolobrzeg.pl/zdrowie/17965-coraz-wiecej-kilometrow-i-coraz-wiecej-rowerzystow-nad-baltykiem?fbclid=IwAR1n1obTucL9uMrdZV0VtmW6eYRrAdn8_-XMr6WIcunGCSudQjGZhn4e5Y0